Camelia Neagoe, coregraf, despre ”Work in Progress”- fenomenul „burn-out”, în pași de dans: „Sună poate puțin clișeic, dar ne pierdem pe noi”

Data actualizării: | Data publicării:
EXCLUSIV

Coregraful Camelia Neagoe realizează un spectacol de dans contemporan ”Work in Progress”, care vorbește despre  fenomenul „burn-out”, dar și  despore moda muncii până la epuizare, în goana după succes.

Camelia Neagoe este coregraf și desfășoară proiecte în domeniul dansului contemporan / educației culturale, atât ca artist cât și ca manager cultural. 
A colaborat, în calitate de coregraf, la spectacolul de dans contemporan “LUX”, performance-urile stradale ”Obor Contemporan” și ”Connect Urban Performance și scurtmetrajul de dans “BOOT CAMP”. La nivel artistic, este interesată de forța expresivă a mișcării, ca nucleu ce conține vectori opozabili, capabili să construiască spații și sensuri și de teme actuale, care reflectă viața de zi cu zi a individului în societatea contemporană. 

De asemenea, în cadrul asociației pe care a fondat-o, a inițiat sau colaborat în realizarea unor proiecte cu o puternică dimensiune socială, cum ar fi: “Dansul Deschide, “StartDans”, “DansNomad”, ”Obor Contemporan”, Festivalul de Dans Contemporan ”Connect”. Susține frecvent ateliere/cursuri de dans contemporan și este absolventă a  secției Coregrafie, din cadrul Universității Naționale de Artă Coregrafică și Teatrală ”I.L.Caragiale”,București.

Tânăra artistă a acceptat invitația de a vorbi, pentru cititorii Spectacola, despre cel mai recent spectacol pe care îl realizează: ”Work in Progress”  - Un performance despre fiecare dintre noi, care vorbește despre fenomenul „burn-out”, dar și despre moda muncii până la epuizare, în goana după succes. 


Spectacola:  ”Work in Progress” abordează o tematică extrem de „populară” în zilele noastre. Acest zbucium pentru succes, care, la un moment dat, ne duce la epuizare și, poate, mai aproape de visul nostru, dar mai departe de noi.
Care este mesajul spectacolului și ce ai vrea ca arta ta să schimbe în mintea publicului?

Camelia Neagoe: Ceea ce mi-ar plăcea să ajungă la publicul spectacolului este, în primul rand, faptul că, de multe ori "succesul" este prefigurat din afara noastră și suntem manipulați în a-l accepta ca fiind ceva ce ne dorim, dar nu are legătură cu nevoile noastre reale. Mi-ar plăcea ca spectacolul sa ajute, într-o mică măsură, la a conștientiza care sunt efectele pe care le resimțim alergând după acest succes imaginar. Și la a înțelege că ajută mult să vorbim cu oamenii din jurul nostru despre asta, atât pentru noi înșine, cât și pentru societate în general. 

Spectacola: Faci parte din generația tânără. Practic, ai intrat „din plin” în trendul acesta, care imită, cumva, „visul american”. Cum ai gestionat tu presiunea socială de a obține succesul?

Camelia Neagoe: Cred că această presiune este puțin mai ușor de gestionat atunci când ai (și) o definiție proprie despre succes și ea include lucruri de care îți pasă și în care crezi. Nu cred că este neapărat ușor să afli care sunt și apoi să ai și norocul de a te putea îndrepta spre ele. Dar să ai un scop care este cu adevărat relevant pentru tine, oricât de mic sau mare ar fi, scade din puterea mediului de a-ți seta pragurile și a-ți desena modelele pe care trebuie să le urmezi. 

Spectacola:  Orice are un preț, succesul la rândul lui. Dacă ne uităm la italieni, cu acel „dolce far niente”, am putea să ne imaginăm și un succes mai relaxat, cu mai puțin efort?

Camelia Neagoe: Cred că e parțial posibil, dacă îți asumi propriul ritm, care te ajută să păstrezi un echilibru interior. Dacă decizi să nu alergi mereu, în timp ce majoritatea oamenilor fac asta în jurul tău. Probabil te vei îndrepta mai lent în direcția în care dorești, ceea ce nu înseamnă că ai pierdut vreo cursă. E nevoie să nu te lași angrenat în toate mecanismele care te forțează să depui și ultima fărâmă de efort de care ești capabil și cred că nimeni nu reușește să facă asta mereu.

Spectacola: „Munca fără oprire este glorificată, iar jertfa pe altarul muncii este singura care merită apreciere”. În opinia ta, ce pierdem, în toată această goană?

Camelia Neagoe: Sună poate puțin clișeic, dar ne pierdem pe noi. Nu avem timp să descoperim cine suntem, ce ne-ar face mai fericiți și ce avem de oferit lumii. Și pierdem conexiuni, relații cu alți oameni, care cred că sunt foarte importante pentru starea noastră de bine.

Spectacola:  Într-o lume ideală, cum ar trebui să arate drumul către succes?

Camelia Neagoe: Într-o lume ideală cred că ar fi posibil ca drumul spre succes să fie ceva ce fiecare dintre noi își imaginează diferit, doar pentru el. Știu sigur însă că nu ar trebui să includă epuizare, izolare, sănătate fizică și psihică afectate.  

Spectacola:  Cum este drumul spre succes pentru un tânăr artist care vrea să facă performanță în România?

Camelia Neagoe: Din experiența mea, drumul artistului tânăr în România, la fel că al tinerilor din multe alte domenii "neprofitabile", este presărat cu multă muncă nelegată de arta lui. Fie pentru că trebuie să își asigure traiul lucrând în alt domeniu o vreme, fie pentru că activează în mediul independent și trebuie să fie și organizator, contabil și om de comunicare. Toate aceste lucruri fură din timpul necesar pentru a face artă relevantă tine și pentru societate. Se poate face performanță, însă are cu siguranță un preț care nu ar exista într-o societate ideală.

 

WORK IN PROGRESS - Un performance despre fiecare dintre noi


Trăim în epoca speakerilor motivaționali, a trainingurilor, a dezvoltării supra-umane, a discursurilor care ne spun cum să ne transformăm în 5 pași, în 10 pași, în mii de pași, în continuu imperfecți, niciodată de-ajuns pentru societate. Platformele de socializare ne-au alienat, popularizând modele de ”succes” imposibil de atins în viața de zi cu zi. Realitatea și meta-realitatea au distorsionat percepția asupra modului în care ne evaluăm reușitele și au diluat până la dispariție importanța echilibrului interior. Munca fără oprire este glorificată, iar jertfa pe altarul muncii este singura care merită apreciere.

Performance-ul de dans contemporan ”Work in Progress” a luat naștere în acest context și surprinde fragmente din parcursul Elei și Inei, două femei a căror viață este structurată în jurul unui punct central - munca lor. Ela este angajată a Companiei și așteaptă promovarea promisă, iar Ina este în training pentru a-i lua locul. Într-un univers fictiv, nu foarte diferit de realitatea noastră de zi cu zi, urmărim cum lipsa de motivație, scop și utilitate resimțite de cele două le influențează viața interioară și le pun în situația de a găsi modalități de a rezista presiunii constante. De la negare la indignare, de la rutină la imposibilitatea de a se conforma, Ela și Ina poartă o luptă într-o lume care metabolizează eficient sentimentele de revoltă generate de propriile reguli, ca un organism adaptabil la infinit. Vulnerabilitatea este o slăbiciune, iar principiul de bază al mecanismului profitabil este că toți cei slabi vor fi eliminați.

”Cred că cea mai mare parte dintre noi simțim că ceva este greșit în felul în care viața profesională continuă să intre în conflict cu ceea ce ne-ar face fericiți sau împliniți. Suntem îndemnați, de obicei, să găsim soluții la nivel individual, fiind învățați că trăim într-o lume imperfectă, dar care este totuși cea mai bună variantă posibilă. Dacă însă privim consecințele modului în care este organizată munca, pare că ne situăm mai degrabă într-o distopie a cărei superputere este să se deghizeze în spatele unei imagini de viață acceptabilă sau chiar dezirabilă. Sunt convinsă că ajută să vorbim despre asta, în primul rând pentru a nu ne mai simți singuri sau neadaptați și apoi pentru a gândi alte lumi posibile.” (Camelia Neagoe)

Spectacolul ”Work in Progress” se joacă în 6 orașe din țară - București, Brașov, Cluj, Sfântu-Gheorghe, Timișoara și Craiova.

Echipa

Coregrafie: Camelia Neagoe
Performere: Eva Danciu, Mariana Gavriciuc
Dramaturgie: Adrian Ionescu
Muzica: Alexandru Suciu
Lighting Design: Vlad Lăzărescu
Voice Acting: George Ciucă, Adrian Ionescu

Comunicare: Maria Comandașu
Design grafic: Teofan Gavriliu
Foto: Sabina Costinel

*** Performance-ul ”Work in Progress” face parte din proiectul cultural “8 ore pe zi”, produs de Asociația Delazero și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Georgiana Ioniţă | Categorie: Arta


Get it on App Store Get it on Google Play



pixel