Într-un interviu oferit în exclusivitate pentru Spectacola, criticul de film Irina-Margareta Nistor explică anumiți factori care influențează sau ar putea influența cinematografia românească.
În timpul regimului comunist, Irina-Margareta Nistor a lucrat ca translator pentru TVR, și este cunoscută pentru dublarea în secret, în 5 ani, a peste 3000 de filme înregistrate pe casete video aduse din Vest. Este decorată cu Medalia Carol I, a fost distinsă cu Ordinul Artelor și Literelor al Republicii Franceze în grad de Ofițer și cu Ordinul „Coroana României”, în grad de cavaler.
Spectacola: Se promovează violența în cinematografie fără a fi atribuită unei unelte cu care aperi niște valori? Pare violența prezentată în filme mai mult ca un entertainment simplu similar Colosseumului antic?
Irina-Margareta Nistor: Nu cred că se pune problema de violență, ci mai degrabă este vorba de viteză. Publicul nu are răbdare să vadă o poveste foarte închegată, să vadă ceva mai ușor, mai lent, și atunci se produce chestia asta de ciocniri, explozii, e ca și cum ai vedea un videoclip multiplicat la nesfârșit. Practic, ca în orice poveste și orice scenariu, ceva trebuie să existe, care să tenteze publicul, nu doar ca în cazul filmelor horror. După cum știi, în România, numărul cel mai mare de spectatori este la filmele horror, probabil o avem în genă de la Dracula (…) M-ar îngrijora dacă s-ar pune exact întrebarea cum se punea în perioada comunistă, dacă ei voiau să găsească un film cu condiția de cenzură ziceau: „Și care e mesajul la filmul ăsta?”
Spectacola: Legat de motivele cinematografiei, considerați că România, care din afară este văzută ca o țară mistică (legendele cu calușarii, ielele, vampirii), ar trebui să se folosească mai mult de aceste motive pentru a promova cinematografia locală, combinată desigur cu efectele avansate oferite de tehnologie?
Irina-Margareta Nistor: Cred că ar fi mai incitant pentru Occident, că dacă tot le avem să le folosim, noi n-am fost în stare să-l facem cunoscut pe Dracula, l-au făcut alții (…) Întrebarea este cum le faci să le pui într-o poveste care să fie suficient de fascinantă și să fie bine jucată și atunci, deisgur, că ar tenta toată această poveste.
Spectacola: Devine un anumit gen de filme tot mai popular pentru societatea de astăzi? Se refugiază oamenii astăzi, din cauza problemelor, într-un anumit gen? Spre exemplu, în comedie pentru a se simți mai bine, în filme de acțiune pentru a căpăta încredere în sine?
Irina-Margareta Nistor: Cred că se refugiază mai degrabă în seriale pentru că sunt mai ușor văzute de acasă și pare, asa, o poveste nesfârșită. Cănd e vorba de seriale, tentația e cea mai mare la cele istorice din câte am observat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News