Rad Art Fair, Târgul de artă contemporană, are loc la București, 4-7 mai

Data actualizării: | Data publicării:
EXCLUSIV

Cum ar fi să putem vedea într-o singură expoziție cea mai relevantă artă contemporană din toată țara? Primăvara aceasta, cele mai cunoscute galerii din România se reunesc sub egida RAD ART FAIR, cel mai mare târg de artă, la București.

Târgul RAD se remarcă prin faptul că expozițiile artiștilor români și străini nu țintesc o clasă elitistă, ci se adresează tuturor vizitatorilor, având lucrări pentru toate bugetele colecționarilor de artă. Despre ideea, mesajul și importanța evenimentului ne-au povestit chiar directoarele artistice, Catinca Tăbăcaru și Daniela Pălimariu, în exclusivitate pentru Spectacola.

LA CRÈME DE LA CRÈME ÎN ARTA CONTEMPORANĂ, LA BUCUREȘTI 

Târgul RAD („Artă Radicală, Disruptivă”) este prima inițiativă colaborativă de această amploare din România, care va reuni 20 galerii de artă contemporană din București, Cluj, Timișoara și Chișinău. Scopul târgului este să aducă cea mai relevantă și inovativă artă și să creeze un spațiu comun pentru înțelegerea diversității și amplorii scenei de artă contemporană din România.  

Lista expozanților este compusă din galerii de top din România, reunind o generație consacrată de artiști cu o nouă generație de galeriști, colecționari, curatori, și susținători ai scenei naționale de artă contemporană. Este, totodată, compusă și din artiști străini din Asia, Europa, Africa, America de Sud și America de Nord.

Târgul se adresează tuturor iubitorilor de artă, dorind să demonstreze că arta este creată pentru toate clasele sociale, pentru toate bugetele, pentru toți ochii, formați sau nu în domeniu:  „Vrem să demontăm mitul de artă elitistă, că ar trebui sa aparții unei anumite clase sociale ca să vii la o expoziție, sau că trebuie neapărat să vii să cumperi, să ai mii de euro pentru a cumpăra o lucrare. Plaja noastră de prețuri este foarte largă. Vrem să arătam că oamenii pot să guste arta, să învețe despre ea, le oferim masterclass-uri care să îi ajute să învețe contextul, istoria unei lucrări, să o poată privi în profunzimea ei”, explică Daniela Pălimariu. Pentru sprijinirea noii generații de colecționari, prețurile din târg încep chiar și de la 100 euro, pentru ediții ale lucrărilor expuse.  

FILTRUL DE CALITATE, ATRIBUTUL TÂRGULUI

Directoarele artistice, Daniela Pălimariu și Catinca Tăbăcaru subliniază că avantajul unui târg național de artă contemporană este crearea unui portofoliu al calității artei românești la momentul actual. Un asemenea demers reprezintă și un serviciu adus publicului iubitor de artă: „Este foarte greu ca o persoană să se urce într-o mașină și să vadă toate galeriile din București. Este și mai greu să se urce în avioane pentru a vedea toate galeriile din țară. Târgul nostru nu presupune doar că le aducem pe toate împreună, este și un filtru de calitate. Sunt galeriile top din țară, arta consacrată de industrie. Noi livrăm și un serviciu făcut publicului, pentru că vine să vadă ce e mai bun, dar este și un filtru pentru cei care vor să înțeleagă, dar încă nu știu, să învețe despre arta contemporană, dar încă nu au resursele”.

Conceptul evenimentului țintește spre diversitate în ceea ce privește tipul de artă expusă, oferind o platformă de vizibilitate și pentru numele noi: „Am adus și vocile cele mai tinere, pentru a putea lua pulsul industriei, printre participanți sunt galerii deschise în 2022, dar sunt și galerii consacrate, vechi de 40 ani. Avem și artiști noi, care vor să inventeze totul de la 0 cum ar veni, avem și artiști cu notorietate deja fundamentată, trecuți într-o etapă de maturizare”.  

UN TÂRG FULL-EXPERIENCE, CA ÎN STRĂINĂTATE

Experiența directoarelor artistice în peisajul de artă internațional a permis transformarea RAD într-un eveniment unic în România, care să aducă atmosfera marilor târguri internaționale. Arta se va combina cu educația, cu dezbaterile, dar chiar și cu petrecerea: „Am vrut să oferim publicului mai mult decât un târg, am vrut să oferim o experiență de un weekend întreg, cu activități diverse și fun pe toată durata evenimentului. În mediul internațional se desfășoară la fel, am creat o tabără de artă, o experiență în sine”, povestește Catinca Tăbăcaru. 

Evenimentul nu se limitează la expoziții de artă, ci oferă numeroase programe interactive: vor fi organizate dezbateri și programe educaționale susținute de profesioniști ai scenei de artă internaționale și colecționari: „Vom aduce și artiști străini care să adauge altă voce, avem programe de talks cu artiști străini pentru studenți, masterclass-uri care oferă experiența din afara țării”, ne explică directoarele artistice. 

Un simpozion curatorial cu intrare liberă va însoți evenimentele, fiind transmis și online și realizat în colaborare cu EUNIC (British Council of Romania, Goethe Institut Bukarest, Institute Français, Austrian Institute). Nu în ultimul rând, programul târgului implică și activități sociale, precum vizite ale unor importante colecții private din București, un Tur al Galeriilor din București. Conceptul târgului dorește apropierea vizitatorului de artiști. Astfel, programul propune vizitarea studiourilor de creație ale artiștilor din București.

Arta contemporană presupune relaxarea regulilor sau chiar reinventarea lor. Pentru că RAD reprezintă „un punct de cotitură în istoria orașului București”, directoarele artistice s-au asigurat că va fi celebrat cum se cuvine. Surpriza atipică vine din combinarea artei cu divertismentul, prin organizarea unei petreceri cu DJ, cu acces gratuit pentru public. 

VÂNĂTOAREA DE ARTIȘTI DIN GALERIILE NOI, O PRACTICĂ RESPINSĂ DE TÂRG

Protejarea și susținerea noilor galerii de artă contemporană în cadrul acestui târg sunt mai dificile decât par. Industria internațională se confruntă cu o practică neloială de vânare a artiștilor din galeriile nou-înființate.

 „În industria internațională, se vorbește mult de predatory behaviour. În arta contemporană, o galerie puternică, cu notorietate, cu resurse și clienți, nu mai are timp să își caute artiști noi. Atunci fură de la o galerie tânără tot ce e mai bun. Cam așa se distrug galeriile tinere. Noi vrem să facem opusul, să le protejăm. În contrast cu obiceiurile internaționale, îi ajutăm să intre și ei cu expoziții, le dăm acces la resursele noastre de colecționari, de curatori, de profesioniști cu experiență în târguri. Le oferim un spațiu binemeritat”, povestește Catinca Tăbăcaru. 

De ce până acum nu a fost posibilă organizarea unui astfel de târg? Este o întrebare firească în context.

„Este greu să reunești toate galeriile de artă contemporană renumite din țară într-un singur eveniment. Este și mai greu să reușești când niciodată nu s-a mai realizat un astfel de târg în România. Ideea era absolut o necesitate”, mărturisește Catinca. „Se simțea în aer, se vorbea, ne-am asumat că cineva trebuia să înceapă procesul, dar ideea era în aer, noi doar am cules-o”.

Cele două artiste neagă ipoteza unui mediu artistic prea dezbinat până acum pentru o mobilizare națională. Explicația întârzierii României la nivel de târguri interne ține de maturitatea publicului: „Acum a ajuns România în punctul de a putea face așa ceva. Suntem la începutul voiajului în etapa de artă contemporană, următoarea etapă naturală este un târg național, crearea unui spațiu în care un vizitator poate să le vadă pe toate, este o experiență”.

„VREM SĂ CREȘTEM ARTA ACASĂ LA NOI”

România este prezentă la târgurile internaționale de artă doar prin artiști, nu și prin vizitatori, remarcă directoarele RAD. Formate în Statele Unite, cu cariere de succes în mediul internațional, Catinca Tăbăcaru și Daniela Pălimariu se întorc în România din dorința de a contribui la evoluția mediului artistic: „Ce facem noi este sa creăm o atmosferă pentru a apăsa un buton de fast-forward. Târgurile de artă internaționale sunt pline de lume interesantă, de colecționari, de iubitori de artă. Dar noi, românii, suntem acolo doar ca expozanți, nu ca vizitatori. Noi vrem să dăm acestei țări și acestui oraș instrumentele și spațiul necesare pentru a învăța cum să participe la o expoziție, să înceapă aici, pe pământurile romanești.”

Târgul RAD se va desfășura între 4-7 mai 2023 în Spațiul Fabrica din cadrul hotelului Caro. Parcul de sculptură din complex cu o selecție curatoriată de lucrări în aer liber realizate atât de artiști emergenți, cât și recunoscuți pe plan internațional va fi deschis din 25 aprilie până la 25 mai. Evenimentul cuprinde și programe interactive precum dezbateri și programe educaționale, un simpozion curatorial cu intrare liberă, vizite ale unor importante colecții private din București și o petrecere cu DJ, cu acces gratuit pentru public. Galeriile participante cu standuri la eveniment sunt: Atelier 35, Biju, Cazul 101, Diptych, Gaep, H’art, Jecza, Lutnița, Matca, Mobius, Plan B, Pogo, Galeria Posibilā, Sabot, SAC, Sandwich, Sector 1 și Suprainfinit. Târgul va găzdui lucrările a peste 60 de artiști români și străini, din cele mai cunoscute 20 galerii de artă contemporană. Vom putea admira lucrările unor artiști cu notorietate precum Teodor Graur, Elena Sutaru, Ciprian Mureșan, Ioana Stanca, Daniela Pălimariu sau Nona Inescu. Vor fi aduse în premieră în România operele unor artiști cunoscuți din diferite colțuri ale lumii. Arta expusă acoperă medii precum sculptură, pictură, lucrări cu tehnici diferite – de la acuarelă, la cărbune sau construcții textile -, artă video, fotografie, sau instalații.



Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News

Autorul articolului: Romina Băluță | Categorie: Expozitii


Get it on App Store Get it on Google Play



pixel