Jurnalista Adelina Rădulescu a readus în atenția publicului amplul scandal prin care trecea Opera Națională din București, în anul 2016.
Anul 2016 a fost unul de cumpănă pentru Opera Națională din București, care trecea printr-un amplu scandal. Marea balerina Alina Cojocaru, dar și coregraful Johan Kobborg au plecat fulgerător de aici, lucru care a pus pe jar nu doar lumea artistică din România, ci și prea internațională. Tot scandalul a izbucnit de la bani și de la faptul că noua conducere care venea pe vremea aceea la Opera din București îl acuza pe coregraf de faptul că se bucură de prea multe beneficii materiale, ba chiar că salariile angajaților obișnuiți din cadrul Operei sunt mult mai mici, în comparație cu cele pe care le au cei doi. A urmat pe atunci un protest prin care Alina Cojocaru anunța faptul că nu va mai urca pe scenă dacă lucrurile nu se rezolvă, iar demisia celor doi a venit și ea ulterior. Acum, la câțiva ani de la eveniment, jurnalista Adelina Rădulescu face acuzații dure împotriva instituției.
„Cel mai semnificativ efect al dezastrului care s-a petrecut în 2016, la Opera din București, se vede acum. La vremea aceea, Alina Cojocaru, balerina născută în România și care își trăiește gloria internațională la Londra, a fost alungată de la ONB, alături de coregraful Johan Kobborg, pe motiv că este plătită cu mulți bani, în detrimentul angajaților de la opera națională. Ei au plecat și între timp ONB a căzut într-o mediocritate greu de suportat. Avem mai puține premiere, bilete mult mai scumpe, prea scumpe pentru calitatea prestațiilor artistice și, în general, mult mai puține spectacole.
Zilele astea e o megacampanie piaristică pentru o premieră de la Opera Națională- Fantoma de la operă, care este, de fapt, un musical, un alt gen, o franciză la care sunt cumpărate nu doar drepturile de autor, ci și costumele, regia, scenografia. Pe lângă faptul că locul Fantomei... este la operetă, dacă tot nu avem un teatru de musical, premiera lăudată de ministrul culturii, Lucian Romașcan, nici măcar nu poate fi considerată o premieră. Exact aceiași protagoniști, Irina Baianț și Adrian Nour, au mai cântat în același spectacol francizat de la aceeași companie a lui Andrew Lloyd Webber (creatorul Fantomei) și prin 2015, când s-a cântat pentru prima dată în România, la opereta din București.”, spune Adelina Rădulescu.
Mai mult, jurnalista spune că nu musicalul în sine este o problemă, ci modul în care acesta a fost organizat. O mare parte dintre artiști sunt străini, iar întrebarea Adelinei Rădulescu este unde sunt cei care își strigau drepturile în 2016, care continuă să aibă contracte nedeterminate la Opera Națională.
„Să ne înțelegem, Fantoma de la Operă e un musical minunat, o capodoperă din această categorie. Și e bine că revine în România, unde, din păcate, e cu totul ignorat genul. Nu spectacolul e problema, ci faptul că ni se vinde pe post de mare realizare a ONB. Care ONB, "prima scenă lirică a țării, cum le place lor să-și spună, nu face mai nimic altceva. (...)
Interpreții, regia, scenografia, coregrafia, designul luminilor sunt împrumutate. Marii soliști ai Operei, care urlau în 2016 că sunt ținuți pe bară și pe salarii mizere sunt în vacanță acum. Angajați, cu carte de muncă, desigur! Nu mai sunt deranjați că "străinii" le iau pâinea de la gură, nu mai pocnesc de xenofobie că banii încasați pe bilete și cei de la bugetul de stat (generos altfel) se duc în mare măsură "în afara granițelor". Ei stau acasă frumușel și își încasează leafa.”, a continuat jurnalista.
Aceasta consideră că Opera Națională are o mare nevoie de schimbare, nu doar când vine vorba de artiști, ci și de repertoriul în sine. Sper final, Adelina Rădulescu a ținut să evidențieze și performanțele de care se bucură balerina Alina Cojocaru, de când a fost alungată din țară, în 2016.
„Când prestează conform contractului pe perioadă nedeterminată, sala operei e goală pe jumătate, fiindcă, nu-i așa, ce mai contează câte invitații neonorate se dau? Controlează cineva performanța artistică a ONB, teatru finanțat cu bani publici cât să acopere salariile și să nu mai conteze câți plătitori de bilete există în realitate? Repertoriul ONB este atât de sărac că, în cazul în care ești meloman, trebuie să mergi "în străinătate" să mai vezi ceva. La noi, la ONB, ai doar Lohengrin de la Wagner, repertoriul francez abia se simte, opera contemporană lipsește cu desăvârșire, de cea barocă nu are rost să amintesc, ea nu a fost descoperită încă la onb. (...)
Pentru o înțelegere exactă a sensului acestei postări, Fantoma de la operă este un spectacol care trebuie să existe în România, e bine că importăm producții de o excelentă calitate, însă să nu ne mințim că la ONB e bine. Nu e! Și încă ceva - Alina Cojocaru, fără măiaștrii de la Opera din București, a obținut între timp titlul de cea mai bună balerină în UK și în Germania și va fi înnobilată de Regele Charles cu Ordinul Imperiului Britanic.”, a încheiat ea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News